„Крамар“ увезао 700 возила на неуредан ЕУР1, милиони у каси УИО одгађају одузимање аута!

0
38

Више од 700 луксузних аутомобила које је у Босну и Херцеговину током 2017. и 2018. године увезла Аутокућа „АС Крамар“ из Љубушког није имало уредан и одговарајући образац ЕУР1 којим се остварује повластица и не плаћа царина.

Због свега је буџет БиХ (био) у милионском губитку.

Све упућује на то да је једна од највећих афера у нашој држави посљедњих година била заташкана, јер се државна царина (Управа за индиректно опорезивање – УИО БиХ) до почетка истраживања Инфорадара званично, односно никако није оглашавала у вези с овим случајем, што је чудно и индикативно будући на уобичајену праксу УИО.

С обзиром на то да је „Крамар“ у међувремену почео да плаћа милионске царинске дажбине, одгођена је (засад) заплијена увезених аутомобила, што је процес који би нанио енормну вишемилионску штету овој аутокући.

Црвени аларм

О каквом се проблему заправо ради говори и информација која нам је званично потврђена да је о афери обавијештена и Европска комисија у Бриселу.

Информације у вези са „Крамаро“м нашем порталу су након упита потврђене и из самог сједишта УИО БиХ, а податак да пословање ове велике ауто-куће провјерава и СИПА само потврђује размјере афере.

Црвени аларм у случају „Крамар“ упаљен је по сазнању да је сваки ЕУР1 образац током те двије године, наводно, потписао – словом и бројем – један цариник у царинској испостави у Белгији.

Дакле, један исти човјек, који „није могао“ бити ни болестан нити ићи на годишњи, овјерио је на стотине образаца о поријеклу возила која су увезена у БиХ током 2017. и 2018, а што је, у преводу, за „Крамар“ значило неплаћање царинских дажбина (које по једном луксузом аутомобилу износе од 5.000 – 7.000 КМ).

Након ових информација УИО БиХ је извршила накнадну провјеру ЕУР1 образаца тако што су се обратили државним царинама Белгије, а одговор који су добили их је шокирао. Иако, званично, нема информација о томе на који начин је Белгија образложила накнадне (негативне) провјере возила, успјели смо доћи до сазнања да је у већини документације писало: „Наш цариник је погријешио приликом овјере ЕУР1 обрасца“ (?!)

Посљедица негативног одговора царина Белгије у погледу аутентичности овог обрасца уједно је значио пенале, вишемилионске губитке за „Крамар“, јер су морали почети плаћати царинске дажбине за сва спорно увезена возила! Права катастрофа за ову ауто-кућу избјегнута је, барем засад, јер да „Крамар“ није почео с извршавањем ове обавезе била би им изречена мјера одузимања возила (њих више од 700), као што је то увијек рађено када су у питању били појединачни случајеви или “неугледнији” и мањи аутоувозници.

Колико је милиона марака у питању – није тешко ни претпоставити.

УИО БиХ потврдила сумње

Портпарол УИО БиХ Ратко Ковачевић потврдио је за Инфорадар да је за Ауто-кућу АС Крамар у поступку накнадне провјере доказа о поријеклу робе у 2017. и 2018. години УИО укупно прослиједила 789 доказа о поријеклу на накнадну провјеру у Белгију, Словенију и Њемачку.

– До сада су царинске службе поменутих земаља гдје је затражена накнадна провјера доказа о поријеклу у 85 случајева прослиједиле позитивну провјеру доказа о поријеклу, док су у 703 случаја прослиједиле негативну провјеру. У сваком предмету гдје се накнадном провјером утврди да доказ о поријеклу није ваљан, односно да је провјера негативна, УИО покреће поступак накнадне наплате увозних дажбина и доноси се рјешење у сваком појединачном поступку увоза возила – навео је Ковачевић у писаној изјави.

По овом основу, УИО је од Крамара до сада наплатила 1,7 милиона марака, међутим, овај износ би могао да буде и већи!

Истовремено, до сада је Крамар изјавио жалбе на 355 рјешења УИО гдје је покренут поступак накнадне наплате увозних дажбина. Другостепени орган УИО је до данас ријешио 173 предмета, након чега је Крамар покренуо управне спорове пред Судом БиХ. Остали предмети су у процесу рјешавања у УИО.

Ковачевић је потврдио и то да је увозна царињења свих ових 789 возила Крамар вршио у испоставама регионалних центара Сарајево и Мостар, што је, такође, несвакидашње и чудно, будући на путну комуникацију којом возила улазе у БиХ на сјеверу земље.

Инфорадар је након одговора УИО послао упит и Суду БиХ како бисмо провјерили у којој фази су управни спорови. Одговор који смо добили преносимо у цјелости у изворној верзији.

– Аутокућа АС Крамар д.о.о. Љубушки покренула је укупно 126 поступака у Суду БиХ, од којих је 13 у фази припреме (Фп) док је код 113 поступака формирана фаза одлуке (У). До данас ниједан поступак није окончан сходно правилу хронолошког рјешавања предмета, Правилнику о временским оквирима Високог судског и тужилачког вијећа БиХ и чл. 6. Европске конвенције о људским правима.

Из Европске комисије без одговора

Због саме размјере афере, односно чак око 700 негативних одговора које је УИО добила из Белгије, затражено је и додатно објашњење од Европске комисије у Бриселу, посебно због чињенице што се у негативним одговорима наводило „наш цариник је грешком овјерио образац ЕУР1“.

Међутим, из УИО тврде да из Европске комисије мјесецима нема одговора на њихове упите.

– Нелогичност која се овде у конкретном случају јавила јесте то што је УИО послала допис Царинској управи Белгије и тражила објашњење шта се дешава? Зашто и даље увозник „Крамар“ добија потврђена увјерења о поријеклу од стране одређене царинске испоставе, а кад УИО тај ЕУР 1 пошаље у накнадну провјеру онда нам се из сједишта Царинске управе Белгије достави информација да је тај образац грешком потврђен и да је у суштини провјера негативна. И тако се до сада дешавало за стотине образаца. У допису смо их питали зашто се то дешава и зашто то не прекину на старту у тој царинској испостави!? Питали смо их зашто својим поступањем доводе у незгодну ситуацију УИО, али и самог обвезника „Крамар“, јер му прво издају и потврде Увјерење о поријеклу ЕУР 1 образац, а онда у накнадној провјери кажу да су грешком то потврдили. Нажалост, још увијек нема одговора из Царинске управе Белгије. Чак смо послали допис и Европској комисији у Брисел, тражећи објашњење. Још увијек нема рекације и одговора – каже Ковачевић за Инфорадар.

Аферу у вези с спорним увозом возила од стране „АС Крамар“, како нам је званично потврђено, истражује и Државна агенција за истраге и заштиту БиХ (СИПА).

– Службеници Одсјека за криминалистичко-обавјештајне послове Државне агенције за истраге и заштиту СИПА вршили су провјере везане за пословање аутокуће „АС Крамар“. У оквиру тих провјера затражене су одређене информације од УИО БиХ. Друге информације у вези овог случаја не можемо износити у јавност – изјавио је Лука Миладиновић, портпарол СИПА.

Директор Аутокуће „АС Крамар“ Андрија Зовко за Инфорадар је потврдио да су након негативних провјера почели плаћати царинске дажбине.

– Упознати смо са информацијом да је царина Белгије доставила негативну провјеру, а наше је да платимо – изјавио је кратко Зовко, додавши како су због свега ангажовали и правни тим.

Шамарчина из Њемачке

Међутим, саговорници Инфорадара, одлично упућени у мешетарања с увозом аутмобила из земамља ЕУ у БиХ, који из разумљивих разлога нису жељели да им откривамо идентитет, истичу да су саме институције државе закомпликовале до крајњих граница читав случај провјере ЕУР1 образаца, па тако оставиле могућност за манипулације.

У прилог овој тврдњи је и информација да су групације BMW-AG и AUDI AG још у априлу 2016. године обавијестиле институције у БиХ да се више неће бавити провјерама ЕУР 1 образаца, јер немају капацитета за тако нешто!

– Провјера подразумијева детаљан преглед аутомобила којим би се потврдило да на њему нису уграђивани дијелови, напримјер из Кине или других неевропских земаља. Нико овакву процедуру нема, већ само БиХ, па су из Њемачке покушали на културан начин дати до знања да више никакве провјере неће радити на захтјеве УИО БиХ – објаснио је одлично обавијештени извор Инфорадара.

Другим ријечима, Нијемцима не пада на памет да због процедура у БиХ запошљавају додатне раднике који би свој радни вијек провели провјеравајући документацију која свакодневно стиже из БиХ.

Саговорници Инфорадара, махом заступници мањих ауто-кућа, не искључују ни могућност да је све направљено тако да се државне институције, конкретно УИО, домогну што више новца. Међу онима који имају такав став је и адвокат из Бање Луке Предраг Хербез који заступа неколико ауто-кућа пред правосудним институцијама.

– Па погледајте само ту процедуру. Протокол о Стабилизацији и придруживању јасно каже да ће се провјере вршити насумице, а они шаљу стотине, хиљаде захтјева на провјеру. Па нико није луд да толико захтјева рјешава. Ово је нонсенс својствен Управи за индиректно опорезивање БиХ, која је прерасла у институцију изван сваког законског оквира. Све те провјере су класична злоупотреба Протокола два Споразума о стабилизацији и придруживању ЕУ и БиХ – истакао је адвокат Хербез.

Појашњава да се све могло ријешити врло једноставно, односно да је у случају Крамар умјесто 700 УИО на провјеру послала неколико десетина захтјева.

Преко тих провјера УИО БиХ рекетира увознике аутомобила – тврди Хербез који на крају пита зашто је уопште неко и због чега допустио увоз толиких аутомобили у БиХ (и даље допушта) када је постојала сумња у њихово поријекло.

Истраживачки тим Inforadara

* Текст је произведен у оквиру медијског pool-a Мреже ACCOUNT (Антикорупцијска мрежа организација цивилног друштва)

ПОСТАВИ ОДГОВОР

Унесите коментар
Унесите име