Војни хеликоптери БиХ у приватним и шверц десантима: За кога се обављају комерцијални летови?

0
51

Злоупотреба војних хеликоптера, шверц, илегални летови и сарадња пилота ОС БиХ са приватним фирмама за комерцијалне летове само су дио недозвољених активности које се дешавају под окриљем Министарства одбране БиХ. О свему су обавијештени, али – ћуте!

Трагом информације да се хеликоптери Оружаних снага БиХ користе у приватне сврхе, односно злоупотребљавају, започели смо истрагу о томе ко и на који начин користи војне летјелице типа Газела мимо редовних војних задатака.

Према нашим сазнањима, хеликоптери ОС БиХ се користе, између осталог, за шверц цигарета и превоз цивилних лица уз новчану надокнаду.

Наш извор из ОС БиХ тврди да посједује комплетну аудио-видео и фото документацију, као и податке о пилотима који злоупотребљавају војне летјелице, о времену и мјесту дешавања. Такође, тврди да има сазнања о повезаности „политике из Лакташа“ са овим злоупотребама.

– Ово је хеликоптер типа „Газела“ Оружаних снага БиХ, које поједини пилоти, војна лица, користе у приватне сврхе, а исти руководе приватим хеликоптерским сервисом, ВДХ Аеро. Припадници ОС БИХ у договору са приватним лицима, пружају услуге превоза, транспорта робе и осталог, уз новчану надокнаду – тврди наш извор који је желио да остане анониман.

Истиче да је већ указивао на ове злоупотребе надлежним органима у ОС БиХ, али да је умјесто разоткривања, услиједило заташкавање.

– Већ смо обавијестили Генерални инспекторат ОС БиХ, али нису реаговали због могућег разоткривања афере, иако су ове појаве у задње вријеме учестале. Покушали су сакрити доказе и прикрити кривично дјело. Ово је тек врх леденог бријега, тврди наш извор.

Од Министарства одбране БиХ, посредством Кабинета министра и Уреда за односе с јавношћу, затражили смо одговоре на сљедећа питања:

1. Да ли је било службених пријава од стране лица унутар Оружаних снага БиХ или грађана, о злоупотребама унутар ОС БиХ, конкретно злоупотребама војних хеликоптера у приватне сврхе?

2. Да ли је Генерални инспекторат предузимао одређене активности у вези са корупцијом у ОС БиХ, по питању злоупотребе хеликоптера у приватне сврхе?

3. Да ли је Министарство упознато о одређеним видовима сарадње припадника Бригаде ЗС и ПЗО са приватном фирмом ВДХ Аеро из Бањалуке?

До закључења текста, одговоре на ова питања нисмо добили.

Зато објављујемо дио наших сазнања, фотографије и видео-записе који потврђују да војне летјелице, хеликоптери типа „Газела“, обављају летове, по свему судећи, мимо својих редовних задатака.

На видео снимку се јасно види војни хеликоптер типа Газела како слијеће у круг дрвне индустрије и из њега излази цивилно лице које, према нашим сазнањима нема никакве везе са ОС БиХ.

У разговору цивила са аутором видео-снимка јасно се чује његова молба да снимак не објави на Yоutubu што је само још једна потврда да је ријеч о илегалној активности.
На другом снимку се такође види војни хеликоптер Газела како слијеће на ливаду и прима двоје путника – цивила који носе лични пртљаг са собом.

Наш извор у ОС БиХ наводи да су поједини пилоти директно повезани са људима из ВДХ Аеро и да заједнички обављају послове. То поткрепљује и фотографијом на којој се види пилот ОС БиХ Милорад Њежић, за којег тврди да учествује у незаконитим активностима и злоупотреби војних хеликоптера у приватне-комерцијалне сврхе.

Будући да наш саговорник директно оптужује не само војна лица, поједине пилоте, већ и приватно предузеће ВДХ Аеро за комерцијалне летове, односно злоупотребу војних хеликоптера, коментар смо затражили и од ВДХ Аеро, али га нисмо добили.
На сајту ове приватне фирме, који је очито још у изради, доступне су тек штуре информације, назив, адреса и е-маил адреса, на коју смо и упутили питање о сарадњи пилота ОС БиХ и ВДХ Аеро.

Даљом истрагом утврдили смо да је директор ВДХ Аеро Зоран Окиљ, војни пилот и бивши директор Аеродрома Бањалука, који је једно вријеме био директор и једини запосленик ЈП „Аеродром Требиње“.

ВДХ Аеро Бањалука познат је по томе што пружа услуге комерцијалних летова хеликоптером типа Газела у свом власништву, које рекламира и на друштвеној мрежи https://www.facebook.com/pages/category/Local-Business/VDH-Aero-Helicopter-service-228252774537820/

Прије неколико мјесеци ВДХ Аеро је покушао да пружа и услуге хитног медицинског транспорта за приватну здравствену установу „HEALTH EXPRESS“ из Бањалуке, али је Републички здравствени инспектор извршио провјере и утврдио да поменута здравствена установа не испуњава законске услове, предвиђене чланом 107. Закона о здравственој заштити, којим је прописано да се у приватним здравственим установама не могу пружати здравствене услуге из области хитне медицинске помоћи.

Инспектор је здравственој установи рјешењем забранио обављање и рекламирање услуга санитетског транспорта пацијената хеликоптером, али никаквих санкција за ВДХ Аеро, који такође нема потребне дозволе за превоз пацијената, није било.

Наиме, ВДХ Аеро није у надлежности Инспектората РС, већ су услови за безбједан ваздушни саобраћај у ваздушном простору Босне и Херцеговине, који се односе између осталог на контролу ваздушног саобраћаја, инспекцијски и стручни надзор, услуге у ваздушној пловидби, ваздухопловне оператере и друго, прописани Законом о ваздухопловству Босне и Херцеговине, над којим надзор врши Дирекција за цивилно ваздухопловство Босне и Херцеговине (БХДЦА).

Дирекција за цивилно ваздухопловство БиХ је санитетски транспорт пацијената на територији РС и БиХ оспорила чак и Хеликоптерском сервису РС, који са Министарством здравља и социјалне заштите РС има потписан споразум. У свом образложењу наводе да се било какав вид комерцијалних летова не смије изводити на једномоторним хеликоптерима какве посједује Хеликоптерски сервис РС, већ искључиво на двомоторним летјелицама.

Двомоторне летјелице не посједује ни ВДХ Аеро!

– За комерцијални транспорт пацијената користе се хеликоптери сертификовани у категорији А (вишемоторни хеликоптери – сигуран наставак лета и након отказивања једног мотора) и хеликоптери сертификовани у категорији Б хеликоптера (вишемоторни и једномоторни хеликоптери који не испуњавају захтјев категорије А – немају гарантовану могућност наставка сигурног лета послије отказа мотора). Исто тако, за провођење операција хеликоптером који се користе за комерцијални транспорт пацијаната врши се подјела на хеликоптере који проводе Операције перформанси класе 1 (у највећој мјери спадају у категорију А), операције перформанси класе 2 (у највећој мјери спадају у категорију А) и Операције перформанси класе 3 (може бити категорија А и Б) – наводе из БХДЦА.

Осим злоупотребе војних хеликоптера, о чему у ОС БиХ ћуте, овдје се отвара и питање безбједности у ваздушном саобраћају над небом БиХ. Колико је та област недовољно регулисана и у којој мјери тај правни вакуум злоупотребљава ко стигне, потврђује све наведено.

Што се тиче могућих посљедица, довољно је навести примјер страдања бањалучких падобранаца и пилота на аеродрому у Залушанима 2012. године, чија смрт , односно узроци несреће, до данас нису расвијетљени.

Ж. Раљић / infomediabalkan.com

* Текст је произведен у оквиру медијског poola-а Мреже ACCOUNT (Антикорупцијска мрежа организација цивилног друштва)

ПОСТАВИ ОДГОВОР

Унесите коментар
Унесите име