ALEKSANDAR JOKIĆ: Znate li zašto sam vas zaustavio?

aleksandar jokić izbori

Ovaj tekst nije o alkoholu. Nije ni o vožnji u alkoholisanom stanju. Nije ni poziv da upravljate motornim vozilom kada konzumirate alkohol. Ovo je samo ukazivanje na pogrešnu praksu policijskih službenika.

Naime, svi „znamo“ da ne smijete konzumirati alkohol, odnosno morate imati „nula promila u krvi“ kada vozite službeni automobil (automobil registrovan na privredno društvo). U prevodu, to znači da prilikom alkotestiranja morate imati 0,0 g/kg koncentraciju alkohola u krvi.

A gdje to piše, što bi rekao Oliver Dragojević?

Zakon o osnovama bezbjednosti saobraćaja BiH (ZOBS) u članu 174. propisuje u stavu 2. sljedeće: „Smatraće se da je pod djelovanjem alkohola lice za koje se analizom krvi ili krvi i urina ili drugom metodom mjerenja količine alkohola u organizmu utvrdi da količina alkohola u krvi iznosi više od 0,3 g/kg ili ako je prisustvo alkohola u organizmu utvrđeno odgovarajućim sredstvima ili aparatima za mjerenje alkoholiziranosti, što odgovara količinama većim od 0,3 g/kg ili kod koga se, bez obzira na količinu alkohola u krvi, stručnim pregledom utvrdi da pokazuje znakove poremećenosti izazvane djelovanjem alkohola.“

To je i do sada bilo jasno. Ono gdje kreće problem je stav 3. koji propisuje:

„Smatraće se da su pod djelovanjem alkohola lica za koja se analizom krvi ili krvi i urina ili drugom metodom mjerenja količine alkohola u organizmu utvrdi da količina alkohola u krvi iznosi više od 0,0 g/kg ili ako je prisustvo alkohola u organizmu utvrđeno odgovarajućim sredstvima ili aparatima za mjerenje alkoholoziranosti, što odgovara količinama većim od 0,0 g/kg ili kod kojih se, bez obzira na količinu alkohola u krvi, stručnim pregledom utvrdi da pokazuju znakove poremećenosti izazvane djelovanjem alkohola:

1) vozač motornog vozila kategorije C, CE, D i DE i vozači potkategorije C1, C1E i D1 i D1E – za vrijeme upravljanja vozilom te kategorije;

2) vozač vozila kojim se vrši javni prevoz – za vrijeme obavljanja javnog prevoza tim vozilom;

3) vozač vozila kome je upravljanje vozilom osnovno zanimanje – za vrijeme upravljanja vozilom obavljajući poslove tog zanimanja;

4) instruktor vožnje za vrijeme osposobljavanja kandidata za vozača u praktičnom upravljanju vozilom;

5) kandidat za vozača za vrijeme obuke u praktičnom upravljanju vozilom;

6) vozač koji ima manje od 21 godine starosti ili manje od tri godine vozačkog iskustva.“

Šta od navedenog predstavlja vožnju „službenog vozila“?

Tačka 1) nije sigurno, kao ni tačka 2) 4), 5) i 6). Dakle ostaje samo tačka 3) u navedenom članu 174. stav 3. Međutim, kada komercijalista vozi „službeno vozilo“ prilikom obavljanja svog posla, njegovo osnovno zanimanje nije vozač, nego komercijalista. Korišćenje službenog vozila nije automatski obavljanje djelatnosti vožnje. Zato je ZOBS jasno razgraničio ova lica, kao i lica koja vrše javni prevoz.

Ko su lica kojima je upravljanje motornim vozilom osnovno zanimanje? Recimo taksisti, vozači u Vladi ili vozači u nekim preduzećima. Dakle, ova lica ne smiju imati alkohol u krvi kada upravljaju automobilom za vrijeme dok to čine kao svoju djelatnost. Prema tome, taksista kada ne radi i vozi svoj automobil, ne mora imati 0,0g/kg alkohola u krvi, sve i da vozi „službeni automobil“.

Mislim da je jasno da je u pitanju zabuna i da lica koja voze automobile registrovane na privredna društva ili preduzeća nisu automatski profesionalni vozači i nemaju ovu zabranu.

Suludo bi bilo očekivati da premijer Višković mora imati 0,0g/kg alkohola u krvi za slučaj da sjedne na mjesto svog vozača i provoza „službeno vozilo“. Ili komercijalista koji radi za mesnu industriju. Ili advokat kada vozi vozilo registrovano na kancelariju.

Ne znam odakle ova ideja ljudima, ali znam odakle nije. Nije iz ZOBS-a.

Nadam se da ovaj tekst neće nikoga navesti da vozi nakon jednog ili više pića. Ali ako se desi, ne morate da strepite.

Duni, pa šta bude.

POSTAVI ODGOVOR

Unesite komentar
Unesite ime